משפיענים ימנים בארה"ב הפיצו תעמולה רוסית תמורת תשלום

בזמן שאנשי התעמולה הגרועים של נתניהו מריצים את ספין מנדלבליט, מתפוצץ בארה"ב סיפור, שהוא כנראה רק קצה הקרחון, של ההתערבות הרוסית בבחירות בארה"ב באמצעות… תעמולה.

הרוסים השתמשו ברשת גדולה של אתרי תוכן להפצת פייק ניוז ומשפיענים כדי להפיץ שקרים ולהטות את הבחירות לטובת טראמפ.

משרד המשפטים האמריקאי הודיע על תפיסה של 32 דומיינים שהיו בשימוש במבצע השפעה רוסי. הם עשו זאת באמצעות מגוון פרויקטים, שכל אחד מהם פעל בצורה קצת שונה.

למשל, פרויקט Good Old USA עשה שימוש בפייסבוק, יוטיוב, טוויטר ורדיט כדי להשפיע במדינות כמו ג'ורג'יה, נוואדה, פנסילבניה וכו' – מדינות שנחשבות מתנדנדות. פרויקט אחר התמקד בהרחבת השסעים בחברה האמריקאית.

אחת ההנחיות במסמכי הפרויקטים: "כדי שזה יהיה אפקטיבי, יש להשתמש במינימום פייק ניוז ומקסימום מידע מציאותי, ו*יש להדגיש שוב ושוב שזה מה שבאמת קורה, ותקשורת המיינסטרים לא תספר לציבור על כך*".

כלומר, חלק מהקמפיין הרוסי הוא ערעור האמונה באמצעי התקשורת, על ידי פיזור שקרים, על מנת שהאזרחים יצרכו את ה"מידע" מאותם מקורות שמנסים למכור להם פייק.

האתרים שהם יצרו התחזו לאתרי חדשות מוכרים כמו פוקס, וושינגטון פוסט ועוד.

אתרי פייק רוסים

המסרים שהרוסים הפיצו זהים כמעט אחד לאחד למסרים של קמפיין טראמפ: אובדן מקומות עבודה, מפלגת השלטון משקרת לגבי המצב, הפשע משתולל ומאיים על חייכם, ארה"ב מפסידה והמצב גרוע.

אלה הכל דברים שטראמפ אמר בקולו שלו יותר מפעם אחת. קמפיין הפחדה.

אבל הרוסים לא עשו את כל זה בעצמם. הם השתמשו ב-RT, רשת מדיה רוסית, שבתורה העבירה כסף לרשת תוכן ואינפלואנסרים ימנית בשם Tenet Media, על מנת שתסייע בהפצת המסרים.

בין המשפיענים ברשת יש שמות "מפורסמים" כמו טים פול ובני ג'ונסון. טנט מדיה לא הוזכרה בשמה בכתב האישום, אבל ערוצי החדשות כבר הצליחו לחבר את הנקודות, וזיהו במי מדובר. הרשת הפיצה מאות סרטונים עם מסרים פרו-רוסים, שהגיעו כנראה ישירות מהקרמלין.

המשפיענים עצמם – חלקם טרם הגיבו להאשמות, וחלקם מציגים את עצמם כקורבן. הסכום ששולם, אגב, עומד על 10 מיליון דולר.

בוודאי לא יפתיע אתכם שמאסק בעצמו קידם תכנים של טנט מדיה (בעיקר על ידי תגובות שמביאות חשיפה).

מאסק מקדם תכנים של טנט מדיה

כרגע הדיבור הוא שהמשפיענים כנראה לא ידעו מה הם מקדמים, אבל הבעלים של טנט מדיה כנראה ידעו גם ידעו.

הרוסים הם מומחים לתעמולה, הם כנראה מספר אחת בעולם. הם בוחשים בהרבה מדינות, גם בישראל, ויש להם שיטות מגוונות.

הזווית הישראלית של קמפיין התעמולה הרוסי

לפי המסמכים שנתפסו, ה"פרויקט" הרוסי יכלול עבודה עם משפיענים ישראלים, קבוצות/פורומים בטוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ועוד, ערוצי יוטיוב וטלגרם ותגובות במדיה חברתית. וגם פרסום ממומן.

ההקדמה מדברת על כך שישראל היא קרקע פוריה לקמפיין תעמולה, שמטרתו להזיז את ישראל לטובת רוסיה ונגד אוקראינה, בעיקר תוך שימוש בנושא הנאציזם באוקראינה.

אנשי הימין בישראל רוצים יחסים טובים יותר עם רוסיה וראש הממשלה הישראלי "נחשב חבר של פוטין". כך רואים זאת הרוסים, לכל הפחות.

קמפיין השפעה רוסי בישראל

"ברור שאנחנו צריכים לתמוך בממשלה הישראלית הלגיטימית כנגד אנשי השמאל, שנתמכים על ידי מפלגת ה-XXX [מן הסתם מתכוונים לדמוקרטים]. האוכלוסייה היהודית בישראל חלוקה בנושא אוקראינה. השפעה על דעת הקהל בישראל תזיז את דעת הקהל של מצביעים יהודים בבחירות בארה"ב ב-2024".

זה לא הרבה ליום – 20 פוסטים, 3 מימז, 300 תגובות, אבל זה הרבה במצטבר.

לא ברור מהדו"ח הזה אם הם אכן הצליחו לעבוד עם משפיענים, אבל אין ספק שרוסיה בוחשת אצלנו, והם כנראה לא מתכננים להפסיק בקרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>