דגל כוזב: מניפולציה שקרית לצרכי תעמולה

ציוץ מאתמול (2.9.2024) של שי גולדשטיין, מראה צילום מסך מקבוצת וואטסאפ של שכונות דרום מזרח תל אביב. בצילום המסך ניתן לראות את "אמיר" שכותב: "הולכים להחריב את המדינה", ו"החטופים זה רק כיסוי".

ציוץ של שי גולדשטיין

לכאורה, גולדשטיין מציג כאן את "השמאלנים האנרכיסטים" וחושף את פרצופם האמיתי.

ובכן, לא. מה שאתם רואים כאן נקרא False Flag – דגל כוזב. מניפולציה שמטרתה להאשים קבוצה מסוימת בפעולה כלשהי – באופן שקרי.

המונח "דגל כוזב" מגיע מימי הפיראטים – ספינות פיראטיות הניפו דגל לא-להן, על מנת לפתות ספינות אחרות להתקרב אליהן, ואז תקפו. עם הזמן, הורחב המונח, והיום הוא מייצג גם את מי שמביים התקפה על מנת להציג את עצמו כקורבן.

ואיך יודעים שמדובר בדגל כוזב? כמו בהרבה מקרים אחרים, נשתמש בכלי ה-OSINT המשוכלל והסודי: מנוע החיפוש גוגל (אפשר גם טרוקולר).

אם מגגלים את מספר הטלפון, רואים שהוא משויך לעסק בשם "אמירוס".

המידע מוביל גם לפייסבוק, שם אפשר לראות את תמונת הפרופיל. מחקתי חלק מהטלפון ואת השם, אבל בציוץ של גולדשטיין כל הפרטים מופיעים, והצילום המקורי שמור אצלי.

סביר מאוד להניח שלא מדובר ב"שמאלני" או איש מחאה. האם הוא הטריל רק לשם ההטרלה, או שהוא הטריל כדי לשלוח את זה כ"הוכחה" לכך שה"שמאלנים" לא באמת מפגינים בעד שחרור החטופים? לא יודעת, אבל בהחלט מדובר ב"דגל כוזב", שגולדשטיין מיהר לאמץ בלי לבדוק, תוך שהוא חושף את המספר של אותו אמיר, ושל עוד איזה יוזר או שניים מהקבוצה.

זו מניפולציה קטנה, ויש שיגידו חסרת חשיבות, אבל היא חלק ממארג שלם של מניפולציות שנועדו לעשות דה לגיטימציה למחאה נגד השלטון במדינה דמוקרטית.

ואם העובדות לא לצידם, אז הם לא יבחלו בשקרים ובבולשיט כדי להעביר את המסר. ד"ש חם מדנה רון.

הפוסט הזה מבוסס על שרשור שלי בטוויטר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>