פרויקט 2025 והקשר שלו לדונאלד טראמפ

פרויקט 2025 הוא תוכנית מקיפה לקידום מדיניות שמרנית-ימנית לביצוע מהפך בממשל האמריקאי. זהו מסמך בן 1,000 עמודים (כמעט) שנכתב על ידי ה-Heritage Foundation, גוף שמרני שנוסד ב-1973. על פניו נשמע משעמם, אבל אם אומר לכם שמדובר בסוג של הפיכה משטרית סטייל לוין-רוטמן-קהלת, שנועד בעצם לרכז כמה שיותר כוח אצל הנשיא, אולי יהיה לכם יותר קל להבין את ההקשר.

מעבר למדיניות, מדובר במניפסט שמהותו "מלחמה בשמאל" וביצור שלטון ימני-שמרני לאורך זמן.

בין השאר, מדובר בתוכנית להעביר את כל הרשות המבצעת תחת שליטה ישירה של הנשיא, ולהגדיר עשרות אלפי עובדי ציבור כמשרות אמון (כלומר, מינויים פוליטיים). מטרתו של הפרויקט היא להחדיר לציבור ולממשל ערכים נוצריים, ולמעשה אדריכליו מעוניינים להפוך את ארה"ב למשטר כמעט טוטליטארי, עם עקרונות של עליונות לבנה.

המסמך מציע לתפוס שליטה מפלגתית על סוכנויות כמו ה-FBI וה-DOJ, ולהפחית משמעותית תקנות בנושא איכות הסביבה, בעיקר לטובת הפקת אנרגיה מנפט ופחם. במסמך מומלץ גם לחסל את משרד החינוך. עוד על שולחן הקיצוצים: מדיקייר והתקציב שעוסק בשינויי אקלים. וכמובן – הוצאת הפלות מתחום הביטוח הרפואי, והגבלת גישה לאמצעי מניעה (רגילים וגם כאלה שנועדו לשימוש בשעת חירום). הפרויקט הזה רחש מתחת לפני השטח ולא היה בשיח כמעט בכלל, עד תחילת חודש יולי. בנאום הראשון שלה כמתמודדת לנשיאות, קמאלה האריס שמה את הנושא רשמית על השולחן, ומאז הוא לא ירד משם.

זה צילום מסך מגוגל טרנדס על החיפוש Project 2025. המגמה ברורה.

עד לאותו זמן, טראמפ לא הזכיר את הפרויקט יותר מדי, אבל מהרגע שצמד המילים "פרויקט 2025" התחיל להופיע הרבה יותר ברשתות החברתיות ובתקשורת, עם כל הרעיונות הקיצוניים שבו, טראמפ מנסה להתנער ממנו, ובכלל המפלגה הרפובליקנית מנסה להסתיר את הקשר שלה אליו. הבעיה היא, שהמציאות מראה שיש להם קשר עמוק וברור לפרויקט, ושהוא לא יוזמה פרטית. בשרשור הזה, למשל, תוכלו לראות רשימת שמות של אנשים שמעורבים בפרויקט 2025, וגם קשורים לטראמפ.

https://x.com/ProjectLincoln/status/1810396771774046629

כך למשל, ספנסר קרטיין, עוזר מיוחד של טראמפ; סטיבן מילר – יועץ של טראמפ וכותב נאומים; ראס ווט, מנהל התקציבים בבית הלבן בתקופת טראמפ (האשימו אותו בזמנו שפגע בהעברת השלטון אחרי שביידן ניצח את הבחירות) ועוד.

ג'יי די ואנס, אגב, כתב את ההקדמה לספר של קווין רוברטס, מהארכיטקטים הבולטים של הפרויקט. כותרתו של הספר: Taking Back Washington to Save America.

באייטם הזה אפשר לקרוא גם על רפובליקנים בולטים שמעורבים בפרויקט 2025.

הדמוקרטים, כמובן, רואים במסמך הזה איום ישיר על הדמוקרטיה. זה בעצם מסמך שנועד לבצר את השליטה של טראמפ ושל הימין השמרני הקיצוני בשלטון במשך שנים רבות קדימה, לבטל את התמיכה ב-DEI, לבטל חוקים נגד אפליה ולהסיג אחורנית את הזכויות של קהילת הלהט"ב (זה לא נאמר מפורשות, אבל יש שם מספיק רמזים).

גם אם טראמפ יואיל בטובו לעזוב את הבית הלבן אחרי 4 שנים, הנזק השיורי מהפרויקט הזה ויישומו יהיה גדול מאוד.

ולקינוח, הנה הודעה של טראמפ מאתמול (30 ביולי), שבה הוא מנסה להכחיש כל קשר לפרויקט 2025.

סוף ההודעה אומר הכל: "… זו אזהרה לכל אחד שמנסה להציג בצורה שקרית את ההשפעה של פרויקט 2025 על טראמפ והקמפיין שלו – זה לא ייגמר בטוב". נטול ניחוחות מאפיוזיים לחלוטין.

הפוסט הזה מבוסס על שרשור שלי בטוויטר. מוזמנים לעקוב אחרי שם (ויש לי גם טלגרם)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>